Foregående

5. juli 2007

Grancy – Lausanne

Vi blev vækket kl. 6 til lyden af køer og heste. Det bliver altid en tidlig start, når man sover i en lade.

Joyet-familien var så venlige at invitere os ind til morgenmad. Cédrics bror taler også perfekt engelsk, eftersom han har været på udveksling på en farm i Texas. De bor alle i dette store treetagers hus, hvor alle familier har hver deres etage.

Jeg tænkte på at vandre tilbage til Cossonay og fortsætte tilbage til Crazy Bar, men alle overtalte mig til at vandre ned til Genevesøen eller Lac Lemon, som de lokale helst kalder den. Det var et godt valg! Selv om turen blev 10 km længere, var udsigten enestående.

De lokale var ekstremt venlige; mange stoppede for at snakke. Det lader til, at der i dette område er mange pilgrimme, der passerer igennem på vej mod Santiago.

Regnen var stort set holdt op, da vi nåede til udkanten af Lausanne, så vi tænkte, vi ville tage chancen og campere. Bycentrum var stadig en halv times vandring fra campingpladsen, men hvis vi efterlod rygsækkene, tænkte vi, at det ikke ville være noget problem.

Vi tog fejl! Lausanne ligger på nogle meget stejle bjerge. Det gør det til en pragtfuld by, men det er rigtig hårdt at komme rundt. Det andet problem var at navigere efter et kort. Man har, hvad der ligner et vejkryds, og den vej, vi vil tage, ligger 30 m under én!

Til sidst nåede vi vort mål, Katedralen. Der var en skøn atmosfære, idet et orkester spillede, netop som vi kom.

Efter at have spist gik vi tilbage til campingpladsen for at vaske noget tøj. Mens tøjet tørrede, prøvede jeg at blogge, men computeren var helt død. L Det havde været på vej, så det var ikke nogen overraskelse, men jeg var sur.

Jeg havde brug for noget til at muntre mig op, og det kom, da jeg satte mig i campingpladsens restaurant for at spise aftensmad. De serverede hestekød! Jeg har villet prøve det, lige siden jeg kom til Frankrig, men har ikke haft lejlighed til det. Det var rigtig godt!!! Jeg ved ikke, hvorfor der ikke er flere, der spiser det…